| | |
هر که در مرثيه حسين (عليه السّلام) شعري بگويد و بگريد و بگرياند، حق تعالي بهشت را برای او واجب ميگرداند. هميشه زبان، مترجم عقل بوده ولي ترجمان عشق، چشم است. آنجا که اشکي از روي احساس و درد و سوز ميريزد، عشق حضور دارد ولي آنجا که زبان با گردش منظم خود جملههاي منطقي ميسازد عقل حاضر است. بنابراين همانطور که استدلالات منطقي و کوبنده ميتواند همبستگي گوينده را با اهداف رهبران مکتب آشکار سازد قطره اشک نيز ميتواند اعلان جنگ عاطفي بر ضد دشمنان مکتب محسوب گردد. از اين رو گريه حضرت زينب عليهاالسلام بر اهل بيت عليهم السّلام گريه عاطفي و گريه پيامآور و يک نوع نهي از منکر و شعار شورانگيز و سوزاننده و رسواگر طاغوتيان و ستمگران بود. بر همين اساس است که پيامبر اکرم و امامان عليهم السّلام کسي را که آمادگي گريه کردن ندارد به تباکي (خود را به شکل گريه درآوردن) دعوت کردهاند تا ياد حسين در همه قرون و اعصار در خاطرهها زنده بماند. در اجر و ثواب گريه بر امام حسين عليه السّلام اجر و مزد گريه براي آن حضرت بسيار عظيم و بزرگ است و خداوند خود ضامن آن ميباشد. گريه براي آن حضرت سختيهاي زمان احتضار را از بين ميبرد زيرا امام صادق عليه السّلام به مسمع بن عبدالملک فرمودند: آيا مصائب آن جناب (امام حسين عليه السّلام) را ياد ميکني؟ عرض کرد: بلي والله مصائب ايشان را ياد کرده و گريه ميکنم. حضرت فرمودند: آگاه باش که خواهي ديد در وقت مردن پدران مرا که به ملک الموت وصيت تو را ميکنند که سبب روشني چشم تو باشد. همچنين فرمودند: اي مسمع گريه بر احوالات حسين (عليه السّلام) سبب ميشود که ملک الموت بر تو مهربانتر از مادر گردد. گريه بر حضرت اباعبدالله الحسين (عليه السّلام) باعث راحتي در قبر، فرحناک و شادان شدن مرده، شادان و پوشيده بودن او در هنگام خروج از قبر است در حالي که او مسرور است فرشتگان الهي به او بشارت بهشت و ثواب الهي را ميدهند. اجر و مزد هر قطره آن اين است که شخص هميشه در بهشت منزل کند.(1) گريه کننده بر امام حسين عليه السّلام در بهشت با ايشان و هم درجه ايشان خواهد بود.(2) شيخ جليل جعفر بن قولويه در کامل از ابن خارجه روايت کرده است: روزي در خدمت امام صادق عليه السّلام بوديم و امام حسين عليه السّلام را ياد کرده و از او نام برديم. حضرت صادق عليه السّلام بسيار گريستند و ما نيز به تبع ايشان گريستيم. پس حضرت صادق عليهالسّلام فرمودند که امام حسين عليه السّلام ميفرمود من کشته گريه و زاري (اشکم) هستم نام من در نزد هيچ مؤمني برده نميشود مگر آن که محزون و گريان ميشود.
|
تسنیم...
ما را در سایت تسنیم دنبال میکنید
برچسب: هرکه دراین بزم مقرب تراست,هرکه در عشق سر از قله,هرکه در حافظه چوب ببیند باغی,هرکه در او غش باشد,هرکه دراین بزم مقرب تراست از کیست,هرکه دراین حلقه نیست,هر که درکش بیش دردش بیشتر,هر درونی که خیال اندیش شد,هر چیز که در جستن,هر ذره که در هوا, نویسنده: بازدید: 8 تاريخ: دوشنبه 19 مهر 1395 ساعت: 7:57